Cum alegem cărţile potrivite pentru copiii noştri?

Cum alegem cărţile potrivite pentru copiii noştri? />

Sunt atâtea cărţi pe lume, iar timpul pentru lectură este limitat. Presupunem că există un buget pentru asta şi o deschidere a părinţilor către cărţi şi citit.

Cum alegem cărţile şi, mai ales, cărţile pentru copii?

Cărţile oferite şi propuse unui copil trebuie să fie adecvate vârstei. Este util, în general, să urmăm indicaţiile editorilor privind vârsta, mai ales pentru segmentul 0-3 ani (pentru care se aplică norme suplimentare de siguranţă). O carte despre magie poate provoca coşmaruri severe unui copil prea mic, pe când un adolescent nu va mai fi interesat să citească despre Moş Crăciun sau să răsfoiască un volum pop-up. Un copil preocupat de dinozauri va aprecia o enciclopedie despre animale dispărute şi nu despre ponei roz.

Formatul şi finisajele cărţii sunt şi ele importante

Vom alege pentru bebeluşi cărţi textile cu simbolul CE (care respectă cerinţele privind siguranţa jucăriilor, acestea fiind folosite ca jucării, manipulate intens, roase etc.), cărţi cu pagini cartonate pentru copiii mici, cărţi legate prin capsare când avem nevoie de o deschidere uşoară pentru a citi mai uşor, a colora sau desfăşura activităţile interactive. O notă importantă privind cărticelele senzoriale făcute manual din fetru, care circula pe Internet – trebuie să ne asigurăm că aceste produse-jucărie au fost testate în laboratoare pentru siguranţa jucăriilor (materialele nu sunt toxice, elementele mici detaşabile nu pot fi înghiţite accidental).  

Valoarea artistică şi educativă

Următorul pas este să identificăm dacă acea carte are vreo valoare artistică şi educativă. Multe cărţi sunt alese uneori după preţ (o reducere mare) şi după copertă şi titlu sau notorietate, însă conţinutul trebuie studiat cu atenţie de fiecare în parte. Cine a scris şi desenat cartea? Putem decide mai repede în cazul unor autori cunoscuţi, dar trebuie să manifestăm deschidere şi pentru nume noi. Ce temă propune autorul cărţii? Stilul său este accesibil copiilor din ziua de azi? Acţiunea este interesantă şi captivantă? Ilustraţiile sunt bine realizate şi rezonează bine cu textul? Care este mesajul cărţii? Poate fi citită ca atare, ori are nevoie de o discuţie pregătitoare sau următoare privind valorile transmise?

Despre cărţile la modă 

Gradul de popularitate este un criteriu? Este necesar să acordăm mai multă atenţie cărţilor devenite subit celebre în rândul şcolarilor. S-ar putea ca acele cărţi să promoveze exact opusul regulilor de acasă şi de la şcoală, dându-le cititorilor numeroase idei rebele (cum să nu faci nimic, cum să copiezi, cum să râzi de profesori şi cum să interzici accesul în camera ta etc.). Deseori au loc schimbări negative de comportament după citirea cărţilor sau vizionarea filmelor nepotrivite. Unele cărţi necesită discuţii pe marginea lor, iar altele sunt pur şi simplu o pierdere de timp şi de bani. Timpul e preţios şi el ar trebui dedicat cărţilor şi activităţilor care merită cu adevărat. Încetul cu încetul, ne vom dezvolta simţul selecţiei şi al recunoaşterii de la distanţă a valorilor.

Vestea bună este că lumea abundă de cărţi minunate. Nu trebuie decât să învăţăm să le descoperim şi să le preţuim!